Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

TOIMINTAKERTOMUS 2015

Vuosi 2015 oli Kotkan Ratsastajat ry:n 36. toimintavuosi. Kotkan ratsastajat pyrkivät kaikessa toiminnassaan noudattamaan seuraavia arvoja: rehti ratsastusurheilu, vastuullisuus, yhteisöllisyys ja turvallisuus. Edistämme ratsastusurheilua kaikilla ikä- ja taitotasoilla, kasvatamme vastuullisuuteen ja kannustamme jokaista kantamaan vastuuta omasta tehtävästä. Noudatamme tallissamme turvallisuusmääräyksiä ja – ohjeita ja arvostamme jokaista talliyhteisömme jäsentä. Mottomme on: Iloisessa talliyhteisössä on imua.

Seurassa oli vuoden lopussa 351 jäsentä, joista junioreita oli 151 ja senioreita 199, sekä ainaisjäseniä 1. Aluekilpailulupia oli 31:lla seuran jäsenellä ja A-lupia yhteensä 8 jäsenellä.

Seuran 35-paikkaisessa tallissa oli vuoden lopussa 18 seuran hevosta/ponia ratsastuskoulukäytössä ja 17 yksityishevosta täysihoitopaikoilla. Hevosten heinäntoimittajina toimivat Suvi Säilöheinä ja kuivaheinää toimittivat Soiniityn kartano sekä Ravitalli Pia Huusari. Seuran hevosten kengittäjänä toimivat Mikko Salminen sekä Ville Korjus. Seuralle hankittiin vuoden aikana uusia hevosia/poneja, sekä hevosia/poneja lähti tallista, osa myytiin ja osa vaihdettiin uuteen hevoseen.

Tallirakennuksen lisäksi Katajasuon ratsastuskeskuksen alueella on 2 maneesia, ulkokenttä, tarhoja ja laidunalueita sekä verryttelyalue. Osa maa-alueista on vuokralla Kotkan kaupungilta.

Seuran jäsenten, yksityishevosten omistajien ja asiakkaiden oikeuksia ja velvollisuuksia valvoivat hallituksen jäsenet vastuualueillaan.

Talous

Varsinaisen toiminnan tuotot vuonna 2015 olivat 250 486,67 euroa, varainhankinnan tuotot olivat 46 750,50 euroa. Tilikauden tulos oli 5 304,14 euroa ylijäämäinen ja taseen loppusumma oli 249 370,16 euroa. Kotkan Ratsastajat ry:n raha-asiat hoidettiin Kotkan Seudun Osuuspankissa, ja seuralla oli tili myös DanskeBankissa.

Tilikauden ylijäämä on 5304,14 euroa. Hallitus esittää, että ylijäämä siirretään voittovarojen tilille. Yhdistyksen taloudellisessa asemassa ei tilikauden päättymisen jälkeen ole tapahtunut olennaisia muutoksia. Talouden kehityksen uskotaan jatkuvan positiiviseen suuntaan.

Kotkan Ratsastajien veloittamat hinnat olivat Suomen Ratsastajainliiton suositteleman tason mukaiset. Toiminnan tuotto koostui pääasiassa ratsastustunneista ja täysihoitomaksuista sekä erilaisten kilpailujen ja tapahtumien järjestämisestä. Seuralla on lainaa maneesirakennuksista. Seura sai toiminta-avustusta juniorityöhön Kotkan kaupungilta.

Ratsastuskoulutoiminta

Ratsastusopetuksesta vastasi vuonna 2015 Sanna Paronen ja Laura Reponen, sekä sijaisina toimivat Katja Sarkanen ja Riikka Halonen.

Ohjattuja tunteja pidettiin yhteensä 8949,5 kpl, joista osa oli ratsastusterapiatunteja. Ratsastusterapiaa Kor:n tiloissa piti Miia Vallema.

Tallityöntekijänä jatkoivat Marika Ristilä ja Sara Silpola, heidän lisäkseen tallityöntekijöinä toimivat Emma Hakkarainen, Mari Byckling, Toni Haverinen ja Eveliina Karttunen. Työllistettynä työskenteli Henrik Danielsbacka. Työntekijöille pidettiin säännöllisesti palavereita, joissa keskusteltiin mm. työturvallisuudesta, ergonomiasta ja työn kuvista. Joulukuussa tarjottiin henkilökunnalle jouluruoka.

Valmennukset, kilpailut ja tapahtumat

Vuonna 2015 järjestettiin valmennuksia omien ohjaajien sekä vierailevien valmentajien voimin.  Vierailevina valmentajina toimivat Taina Rajala, Minna Pekkala ja Piia Pantsu.

Vuonna 2015 järjestettiin neljät alue-estekilpailut ja kahdet aluekoulukilpailut. Lisäksi järjestettiin kilpailuharjoituksia koulu- ja esteratsastuksessa, joihin myös tuntiratsastajat pääsivät osallistumaan. Esterataharjoituksia järjestettiin neljät ja yhdet koulurataharjoitukset. Seuran jäsenet osallistuivat aktiivisesti kaiken tasoisiin kilpailuihin este-, koulu- ja kenttäratsastuksessa. Menestystäkin tuli lukuisilla sijoituksilla ja voitoilla alue-, sekä kansallisella tasolla. Kotkan ratsastajien ratsukko saavutti 9. sijan Ratsastuskoulujen mestaruuskilpailuissa.

Junioreiden estemestaruuksissa Veronica Lindberg sai hopeaa ja Belinda Danielbacka sai esteratsastuksen mestaruuksissa hallissa hopeaa. Jenni Silventoinen ponien kouluratsastusmestaruuksissa kultaa, sekä ponien koulumestaruuksissa hallissa hopeaa. Kaakkois-Suomen rankinpisteissä vuonna 2015 Dora Horto oli senioreiden kenttäratsastuksessa 3. ja Veronica Lindberg junioreiden esteratsastuksen 2. Jenni Silventoinen oli kouluponiratsukoiden 1.

Toukokuussa pidettiin kevättalkoot ja syyskuussa syystalkoot. Maaliskuussa järjestettiin aluelupakoulutus. Keväällä ja syksyllä pidettiin yksityishevosten omistajille kokous. Maaliskuussa pidettiin kevätkokous. Kesällä pidettiin erilaisia kursseja eritasoisille ratsastajille mm. estekurssi valmennusryhmälle, alkeiskurssi ja istuntakurssi. Lokakuussa seniorit järjestivät matkan Tallinna Horse showhun.

Vuonna 2015 osallistuttiin Pihkoon koulun harrastusten esittelytilaisuuteen ja joulumyyjäisiin. Myyjäisiä varten järjestettiin seuran jäsenille askarteluilta.

Jouluaaton aattona tallilla julistettiin eläinten joulurauha sekä samalla jaettiin palkinnot Vuoden palkittaville ja kauneimmalle karsinalle. Senioreille ja henkilökunnalle järjestettiin myös pikkujoulut.

Junioritoiminta

Tallilla toimi Heppakerhoja, joissa oli yksi alkeisryhmää ja yksi jatkoryhmä. Kerhot kokoontuivat kerran viikossa. Heppakerhot ja junnut viettivät pikkujouluja. Vuonna 2015 seuralle tehtiin auditointi ja seura jatkaa edelleen Valon Sinettiseurana.

Hoitajien kokouksia järjestettiin säännöllisesti ja näiden pohjalta nuoriso toi terveisensä hallituksen kokouksiin. Hoitajille järjestettiin paloturvallisuuskoulutus ja ensiapukurssi. Hoitajat on otettu kilpailujärjestelyihin mukaan ja heille on annettu toimihenkilökoulutuksia. Jokaisen hevosen hoitotiimeille pidettiin ”kehityskeskustelut”. Junioreille järjestettiin myös opastusta hevosten valjastamiseen ja kärreillä ajoon. Juniorit maalasivat kilpailuihin omat esteet. Juniorit osallistuivat aktiivisesti kaikille jäsenille tarkoitettuihin tapahtumiin, joita lueteltiin ylempänä.

Kotkassa 21.3.2015

Kai Kakko                       Essi Kunnari
puheenjohtaja                sihteeri

PIRTINMÄENPOLKU 4, 48410 KOTKA, PUHELIN 044-5222 543 (PÄIVYSTYSAIKANA  ARKISIN KLO. 15-16)